Chaotické webové platformy, kde nenajdeme pomalu ani kontakt, jsou jen černou dírou na peníze. Majitelé pak utrácí za podpůrné reklamy na Googlu a Facebooku, ale kýžený obrat se stále nedostavuje. Ve skutečnosti by jim mnohem více pomohl audit webových stránek a následné vylepšení uživatelské přívětivosti a obslužnosti. Zkuste si některé chyby detekovat sami podle návodu. Třeba jste si vybrali špatnou komerční platformu nebo vám stačí zapracovat na klíčových slovech a přehlednosti e-shopu. 

Audit webových stránek v nich nastolí řád

Na dobře rozvrženém webu bez potíží nalézáme potřebné informace nebo zboží a nemáme důvod poohlížet se po nich jinde. Logickou strukturu  upřednostňují i vyhledávače, které pak intuitivně koncipované stránky nabízí lidem přednostně. Čím jednodušší architekturou náš e-shop vybavíme, tím lépe pak funguje navigace klientů k objednávce. Z těchto důvodů si při auditu webových stránek ověřujeme, jak se v nich uživatelé a roboti orientují. Pokud se nám ztrácí ve změti nesmyslných kategorií, odkud pak netrefí ani na úvodní stránku, je nutné optimalizovat infrastrukturu. Dalším bludištěm pro stroje i návštěvníky mohou být samotné texty. Pojďme tyto zbytečné obchodní překážky společně vymýtit.

Web nebo e-shop?

Abychom předešli uživatelskému chaosu, musíme si v prvé řadě vybrat vhodný formát webové prezentace. Poskytujeme-li služby, zvolíme klasický web a svou nabídku tam doplníme rezervačním nebo poptávkovým formulářem. Když obchodujeme se zbožím, upřednostníme e-shop., kde zákazníci podobně jako v supermarketu rovnou nakoupí. Aby naše internetová prodejna prosperovala, vyplatí se nám specializace na jedno odvětví. Proč? Protože e-shop, kde si lidé mohou opatřit boty na ples, soukromý tryskáč i krmivo pro rybičky zatím nedokážeme jasně strukturovat. Z obchodního hlediska jsou efektivnější tři samostatné stránky.

Jakmile si vybereme správný typ virtuální propagace, můžeme současně s její výstavbou spustit audit webových stránek. Tím získáme kvalitní stavební kameny v podobně klíčových slov.  

Strukturu webu opíráme o klíčová slova

Stavební konstrukci jakýchkoliv stránek vidí uživatel jako menu, odkud se proklikne na konkrétní obsah. Je tam zvyklý na tradiční položky Úvod, Kontakt, O nás, Blog a samotnou nabídku, která se podle velikosti sortimentu dál větví. Chceme-li zabránit zmatku v této struktuře, vyvarujeme se duplicitního menu. Někteří webaři ho umísťují nahoru a pak ještě jednou ze strany. Pro lidi je ale zdvojená navigace zavádějící a my pak generujeme menší tržby. Jedno menu bohatě stačí, což ostatně potvrzují zjištění auditů webových stránek. Čím jednodušší menu vymyslíme, tím lépe pro nás i pro klienty. Vzniklou strukturu následně stabilizujeme klíčovými slovy. Právě pod těmito výrazy lidé naše produkty na internetu hledají a proto je doslova zabudujeme do nosných zdí naší on-line prodejny – konkrétně do jednotlivých URL adres.

Složité texty bez klíčových slov  maří byznys

Další typickým nešvarem bývá u řady on-line prezentací zmatečný obsah. Při auditu webových stránek se často ukazuje, že podnikatel vytvořil popisy svých služeb a zboží bez relevantních klíčových slov. Pak není divu, že vyhledávače jeho sortiment nikomu nenabízí. Chceme-li obsadit navštěvované posty ve výsledcích robotova hledání, musíme tomu přizpůsobit obsah našich www. Texty chápeme jako magnet na stroje i zákazníky, pročež v nich používáme klíčové fráze a jejich synonyma. Kromě toho upoutáme pozornost člověka čtivostí a srozumitelností. Současně veškeré prvky, slovní a obrázkové, pojmeme jako navigaci k objednávce. 

Tolik ve zkratce k typickým chybám a teď by nás zajímalo, jak dopadl audit vašich webových stránek? Používáte vhodný druh platformy a záříte jako maják v moři plném virtuálních konkurentů? Máte klíčová slova v url adresách i v prodejních textech? Budeme rádi, když se s námi o výsledky revize podělíte v komentářích.

Bohuslav Krpata